Omnichannel: Offline – online

Voor zowel het proces als de beleving speelt het gat dichten tussen de offline en online wereld een belangrijke rol. Waarom een goede omnichannelinrichting zo belangrijk is, komt ook goed naar voren in dit artikel van Theo Reichgelt. Hij stelt dat een omnichannel klant 3x zoveel besteed dan een offline klant.

Adverteerders met fysieke winkels zijn steeds vaker aan het kijken hoe deze winkels zoveel mogelijk toegevoegde waarde kunnen leveren aan de overall prestaties en zodoende ook aan het online kanaal. JBC blijkt zich hier goed op voor te bereiden door in sommige fysieke winkels vooral nog artikelen te faciliteren en bezoekers/klanten het gewenste artikel dan via een tablet laat bestellen. Dit scheelt veel winkel- en voorraadkosten en speelt in op dit steeds groter wordende aankoopproces. KPN doet er nog een stapje bovenop met grote interactieve ‘smart walls’ in de winkels.

Beacons & GPS-data

Een andere goede mogelijkheid om offline en online te koppelen is het gebruik van beacons en GPS-informatie in combinatie met een app zodat hiermee naar gebruikers een pushnotificatie kan worden gestuurd als personen in de buurt zijn van een eigen fysieke winkel of die van de concurrent. Voor een al langer bestaand voorbeeld kun je het filmpje bekijken in een eerder door mij geschreven blog. Affiliates in de Nederlandse markt zoals Baps, Vouchercloud of Scoupy maken al gebruik van deze mogelijkheden maar voornamelijk alleen voor de pushnotificatie.

Beacons bieden echter nog veel meer mogelijkheden. Er kan informatie worden verzameld over wie er binnenkomt, wat er wordt bekeken en werd bekeken in het verleden. Hiermee kunnen schermen in winkels worden aangepast, er kan gekozen worden voor een andere benadering door het personeel en de informatie kan worden gebruikt voor remarketing via mailing, socialmedia, Adwords etcetera. Knorr heeft dit bijvoorbeeld al succesvol opgepakt met een campagne.

Helaas is het nog wel zo dat gebruikers GPS en Bluetooth uit hebben staan vanwege de batterijduur. Dit is overigens met Bluetooth 4.0 wel opgelost. Waardoor het gebruik van Beacons in combinatie met een goede app steeds aantrekkelijker wordt en je als adverteerder grote hoeveelheden extra data kan vergaren over je (potentiële) klanten.

bron: http://www.marketingfacts.nl/berichten/online-fashion-en-de-invloed-van-affiliate-marketing-het-ideale-klantproces