Verbeter je CTR in AdWords met A/B Testing

Als het gaat om AdWords, zijn variaties in de advertenties één van de belangrijkste elementen om constant te testen en te optimaliseren. Als de CTR van een advertentie verbetert (aangezien de tekst beter aansluit op de intentie van de consument), heeft dit een positieve invloed op de kwaliteitsscore en gaat de daadwerkelijke CPC naar beneden.

Om de Ad copy te optimaliseren middels een soort van A/B Test, kun je een aantal stappen volgen:

1. Stel de ad serving juist in om te kunnen testen
Bij A/B-testen is het belangrijk dat alle advertenties in een advertentiegroep evenredig worden vertoond op de zoekwoorden. Is dit niet goed het geval, dan is de kans groot dat een van de advertenties niet tot bijna niet wordt vertoond.
-> Stel in het campagne instellingen-tabblad en wijzig de Ad Rotation op ‘Rotate evenly’ of ‘Rotate indefinitely’.
-> Let op, deze instellingen hebben impact op alle advertentiegroepen binnen de campagne!

2. Schrijf nieuwe ad copy variaties
De tweede stap is nieuwe advertentieteksten schrijven die volledig verschillen van de bestaande advertentieteksten. De reden hiervoor is dat de verschillen in CTR en conversies groter zullen zijn.

3. Werk met labels: voeg het toe als je een test bent gestart
Het is handig om te noteren wanneer je de A/B-test bent gestart. Op deze manier kun je de looptijd gemakkeljik onthouden en de advertenties vergelijken op basis van de prestaties in dezelfde periode.

4. Laat de campagne doorlopen tot significantie is bereikt
Met kleine aantallen kun je geen conclusies trekken. Wacht dus met het stoppen van één of meerdere advertentieteksten tot je voldoende data hebt. Om de mate van significante te bepalen, kun je bijvoorbeeld gebruik maken van Mystatscalc.com.

5. Analyseer de resultaten: welke advertentie werkt het beste?
Naast de beste advertentie te kiezen op basis van de hoogste CTR, kun je de advertenties ook door laten lopen en kijken naar de conversie.

This entry was posted in sea