ZORG DAT DEZE PUNTEN BIJ ON-PAGE SEO ZIJN GEOPTIMALISEERD!

Architectuur en structuur van website
Succes in de organische zoekresultaten valt of staat met een juiste architectuur en structuur van jouw website. Door middel van de website structuur kan een bezoeker gemakkelijker navigeren door jouw website, maar is een zoekmachine ook beter in staat de belangrijkste pagina’s te bepalen.

Idealiter is een website hiërarchisch ingedeeld in een mappenstructuur met behulp van de keyword focus. Hoe specifieker de pagina, hoe dieper deze dient te staan in de website structuur. Deze manier van inrichten heet ook wel “siloing”. Probeer de structuur van de website (en de navigatie) te weerspiegelen in de URL structuur.

 

URL structuur
De bovenstaande indeling van de navigatie en website structuur kan worden doorvertaald in de URL structuur. Probeer de URL’s te schrijven op basis van de keyword focus, en houd het zo kort mogelijk. Daarnaast is het belangrijk te voorkomen dat zoekwoorden dubbel worden gebruikt in dezelfde URL. Dit kan worden opgemerkt als over-optimalisatie en kan de prestaties in een zoekmachine schaden.

Bij een website die zich richt op telecom, kan een URL bijvoorbeeld als volgt worden geschreven: domeinnaam.nl/telecom-vergelijken/alles-in-1-vergelijken/. Hier wordt echter dubbel ‘vergelijken’ gebruikt. Een optimale url structuur is in dit geval bijvoorbeeld:
– Domeinnaam.nl/telecom/alles-in-1-vergelijken/
– Domeinnaam.nl/telecom-vergelijken/alles-in-1/

Het voordeel hiervan is naast het feit dat de URL een stuk korter en beknopter is, dat aan de URL exact is af te lezen waar de pagina inhoudelijk over gaat. Een bezoeker kan dus op basis van de URL in één oogopslag zien of hij op de juiste pagina is beland.

Let op: Het kan zo zijn dat een pagina die geen optimale URL structuur heeft, wel goed zichtbaar is in Google. Kijk in dat geval uit met het wijzigen van de URL, want hiermee verliest je pagina waarde. Het kan dus voorkomen dat een URL die niet optimaal is, wel de beste keuze is om te houden.

 

Keyword gebruik
Het gebruik van bepaalde termen op een pagina zal altijd een rol blijven spelen. De manier waarop verandert echter constant. Een zoekmachine heeft als einddoel kwalitatieve en relevante pagina’s te vertonen in de zoekresultaten. Het is dus van belang hierop in te spelen door content te creëren voor de consument. Waar men zich vroeger met name richtte op de keyword density, wordt er tegenwoordig steeds meer gekeken naar het semantische web: het internet waarin robots intelligenter worden en steeds beter de relatie tussen bepaalde onderwerpen en termen weten te herkennen. Dit betekent dat de relatie tussen termen, variaties/synoniemen en gerelateerde onderwerpen worden begrepen.

De basis van een goede pagina begint nog steeds met een uitgebreid keyword onderzoek. Het doen van een onderzoek leidt er namelijk tot dat je een duidelijk beeld hebt van de situatie, belangrijke en relevante termen. Denk dus goed na over deze termen en gerelateerde topics. Zorg er vervolgens voor dat het belangrijkste zoekwoord voorkomt in elementen als de title tag, url, H1 heading, bodytekst, afbeelding ALT tekst et cetera (net zoals voorheen).

 

Is jouw 404 pagina geoptimaliseerd?
Mochten er onverhoopt toch 404 errors overblijven op jouw website, dan is het belangrijk dat de bezoeker hier niet afhaakt maar juist verder wordt geholpen. Door de juiste informatie en content te bieden op de 404 pagina, help je de bezoeker verder met de gewenste informatie te vinden en uiteindelijk te converteren.

 

Kwaliteit versus kwantiteit
Tijdens het keyword onderzoek heb je nagedacht over gerelateerde onderwerpen. Voorbeeld: wil je een pagina schrijven over schoenen, dan zijn onderwerpen als mode, merken, design en trends relevant. Creëer dus SEO-vriendelijke, kwalitatieve content met het semantische web in het achterhoofd!

Tip: blijf te allen tijde experimenteren wat in jouw specifieke situatie het beste uitpakt. Er zijn talloze aspecten die van invloed zijn op de zoekresultaten. Het kan dus voorkomen dat niet iedere optimalisatie evenveel invloed heeft.

Hoe gebruiksvriendelijk ben je, naast desktop, op de verschillende devices?
Eind februari 2015 heeft Google aangekondigd de mobiele gebruiksvriendelijkheid zwaarder te laten wegen in de ranking factoren. De eerste resultaten komen binnen en de verschillen worden steeds groter zichtbaar.

This entry was posted in seo