De belangrijkste eigenschappen van de growth hacker

Marketeers van gevestigde bedrijven hebben op veel gebieden een belangrijke voorsprong op hun startup collega’s. Zo hebben ze meestal de beschikking over een goed omlijnd product, een helder gedefinieerde doelgroep en genoeg budget om aandacht en klanten te kopen.

Zoals bekend, maakt geldgebrek echter creatief, en zijn growth hackers in staat met beperkte middelen tot grote resultaten te komen. Hieronder drie growth hack learnings voor de corporate collega’s:

1. Wees niet bang om te falen
Growth hackers experimenteren doorlopend met nieuwe manieren om de gebruiker beter van dienst te zijn. De enige manier om uit te vinden of iets werkt, is door het echt in de markt zetten. Als je dat echter doet met een volledig afgerond product, maak je vaak veel kosten, en ben je bovendien te veel tijd kwijt voordat je naar de markt kan.  Een goed alternatief is testen met een hele dunne infrastructuur. En succesvolle experimenten direct op te schalen. Falen is een essentieel onderdeel van dat leerproces. De excellerende manager is hier niet langer de bron van het beste idee, maar de persoon die ervoor zorgt dat het beste idee komt bovendrijven.

2. Stuur op de cijfers
Online marketing klinkt altijd erg sexy en leuk, maar uiteindelijk komt het gewoon neer op de cijfers in de spreadsheets. Voor met name veel traditionele marketeers en managers is het buitengewoon lastig te accepteren dat zij hun vaste overtuigingen aan de cijfers moeten toetsen.

3. Durf je propositie te vereenvoudigen
Ondernemers en marketeers denken vaak dat hun product of dienst een heleboel functionaliteiten moet hebben om interessant te zijn. Dat is echter lang niet altijd het geval. Een belangrijk deel van het succes is bijvoorbeeld juist dat je je richt op het vereenvoudigen van de ervaring. Voor gebruikers is zo direct duidelijk wat ze ermee kunnen. En ook de media zijn dol op een duidelijk verhaal.